Köpvillkor
Inledning
Villkor och betalningsbetingelser gäller för köp av nätbaserade kurser med eller utan fysiska sammankomster från The Shala Yoga & Mindfulness (925178098). Detta köp regleras av de nedanstående standardförsäljningsvillkoren för konsumentköp av varor över Internet. Konsumentköp över Internet regleras huvudsakligen av avtalslagen, konsumentköplagen, marknadsföringslagen, ångerrättslagen och e-handelslagen. Dessa lagar ger konsumenten oavvisliga rättigheter och finns tillgängliga på www.lovdata.no. Villkoren i detta avtal ska inte tolkas som en begränsning av de lagstadgade rättigheterna, utan anger parternas viktigaste rättigheter och skyldigheter för köpet. Försäljningsvillkoren har utarbetats och rekommenderats av Konsumentverket. För en bättre förståelse av dessa försäljningsvillkor, se Konsumentverkets vägledning.
Avtalet
Avtalet består av dessa försäljningsvillkor, uppgifter givna i beställningslösningen och eventuellt särskilt avtalade villkor. Vid eventuell konflikt mellan uppgifterna, gäller det som särskilt avtalats mellan parterna, så länge det inte strider mot oavvislig lagstiftning.
Parterna
Säljaren är The Shala Yoga & Mindfulness, organisationsnummer: 925178098, och benämns i det följande som säljaren. Köparen är den konsument som gör beställningen och benämns i det följande som köparen.
The Shala Yoga & Mindfulness
Fornebuveien 84,
1366 Lysaker
NORGE
E-post: [email protected]
Telefon: 91610858
Org.nr.: 925178098
Pris
Det angivna priset för varan och tjänsten är det pris köparen ska betala. Priset anges exklusive moms då säljaren verkar inom undervisning.
Avtalsingående
Avtalet är bindande för båda parter när köparen har skickat sin beställning till säljaren. Avtalet är dock inte bindande om det har förekommit skriv- eller tryckfel i erbjudandet från säljaren i beställningslösningen i nätbutiken eller i köparens beställning, och den andra parten insåg eller borde ha insett att det förelåg ett sådant fel.
Avtalets varaktighet
Avtalet gäller genomförandet av förbetald nätbaserad kurs. Kursen blir tillgänglig så snart betalningen är genomförd.
Betalning
Betalning sker via vår online betalningslösning, via skickad faktura eller Klarna. Beställningsformulär eller skriftlig e-post med alla fakturauppgifter måste fyllas i. Köparen får tillgång till kursen när betalning har gjorts via våra webbplatser, avtal om fakturering har ingåtts och faktura har skickats från The Shala eller via Klarna (extern betalningspartner).
Leverans
Leverans anses ha skett när köparen, eller köparens representant, har fått tillgång till e-läringskursen.
Ångerrätt/Ångerfrist
För köp av nätbaserade kurser ges en ångerrätt. Ångerfristen löper ut 14 dagar från den dag avtalet om köp av kursen ingicks. Om kursen genomförs tidigare än ångerfristen löper ut gäller ångerrätten fram till den dag kursen registreras som genomförd. Köparen måste meddela säljaren om användning av ångerrätten innan fristens utgång. Ångerfristen börjar löpa dagen efter leverans. Alla kalenderdagar räknas i fristen. Om fristen slutar på en lördag, helgdag eller högtidsdag förlängs fristen till närmaste arbetsdag. Ångerfristen anses ha hållits om meddelandet har skickats före fristens utgång. Köparen har bevisbördan för att ångerrätten har gjorts gällande och meddelandet bör därför ske skriftligt (ångerrättsformulär, e-post eller brev).
Försening och utebliven leverans – köparens rättigheter och tidsfrist för att framföra krav
Om säljaren inte levererar varan eller levererar den för sent enligt avtalet mellan parterna, och detta inte beror på köparen eller förhållanden på köparens sida, kan köparen enligt reglerna i konsumentköplagens kapitel 5, beroende på omständigheterna, kräva fullgörelse, häva avtalet och/eller kräva ersättning från säljaren. Vid krav om avtalsbrott bör meddelandet av bevisningsskäl vara skriftligt (till exempel e-post).
Fullgörelse
Köparen kan upprätthålla köpet och kräva fullgörelse från säljaren. Köparen kan dock inte kräva fullgörelse om det föreligger ett hinder som säljaren inte kan övervinna, eller om fullgörelse skulle innebära en så stor olägenhet eller kostnad för säljaren att det står i väsentlig disproportion till köparens intresse av att säljaren fullgör. Om hindren försvinner inom rimlig tid kan köparen ändå kräva fullgörelse. Köparen förlorar sin rätt att kräva fullgörelse om han eller hon väntar orimligt länge med att framföra kravet.
Hävning
Om säljaren inte levererar tjänsten på leveranstidpunkten, ska köparen uppmana säljaren att leverera inom en rimlig tilläggsfrist för fullgörelse. Om säljaren inte levererar varan inom tilläggsfristen kan köparen häva köpet.
Fel på varan – köparens rättigheter och reklamationsfrist
Om det föreligger ett fel måste köparen inom rimlig tid efter att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts, meddela säljaren att han eller hon vill åberopa felet. Köparen har alltid reklamerat i tid om det sker inom 2 månader från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Reklamation till säljaren bör ske skriftligt.
Personuppgifter
Den behandlingsansvarige för insamlade personuppgifter är säljaren. Om inte köparen samtycker till annat, kan säljaren, i enlighet med personuppgiftslagen, endast samla in och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att säljaren ska kunna fullgöra sina förpliktelser enligt avtalet. Köparens personuppgifter kommer endast att lämnas ut till andra om det är nödvändigt för att säljaren ska kunna fullgöra avtalet med köparen eller i lagstadgade fall. Köparen har rätt att få insyn i sina egna personuppgifter och kan kräva att dessa raderas. Information om hur man klagar på behandlingen av egna personuppgifter finns på www.datatilsynet.no.
Konfliktlösning
Klagomål riktas till säljaren inom rimlig tid, se punkt 9 och 10. Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i samförstånd. Om detta inte lyckas kan köparen kontakta Konsumentverket för medling. Konsumentverket är tillgängligt på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.
Europa-Kommissionens klagomålsportal kan också användas om du vill inge ett klagomål. Detta är särskilt relevant om du är konsument bosatt i ett annat EU-land. Klagomålet ges här: http://ec.europa.eu/odr.